onze werking
KRINGen
De meeste ochtenden starten met een kringmoment. Hier komen alle kinderen van een leefgroep samen en wordt er gepraat en geluisterd. Het doel van de kring is zorgen dat de kinderen zich goed voelen op school. Zo krijgen de ze de kans om tijdens de gesprekken hun hartje te luchten. Daarnaast groeit vanuit de kring heel vaak een idee om een project uit te werken. Een kring is veel meer dan een gewoon babbelmoment. Ook ‘s avonds houden we een afsluitkring, dan wordt de dag besproken en wordt de planning gemaakt voor de volgende dag.
Leefgroepraad
Tijdens de leefgroepraad worden problemen die zich stellen binnen de leefgroep besproken en wordt er een oplossing gezocht. Problemen die heel de school aangaan, worden besproken op de Zandhofraad (link naar llnraad)
Babbelkring
Tijdens de babbelkring krijgen de kinderen de kans om vrij te vertellen of wat hen bezig houdt.
Tijdens de actuakring wordt de actualiteit besproken. Deze kring is vaak ook een aanzet om projecten uit te werken. (met link naar projecten)
Tijdens de toonkring krijgen de kinderen de kans om iets te tonen waar ze goed in zijn of iets wat ze graag doen.
Tijdens deze kring stellen de kinderen een boek voor dat ze mooi vonden of wordt er geluisterd en gepraat over muziek die ze mooi vinden.
projecten
De leerstof die kinderen in de aparte vakken krijgen, integreren wij ook in verschillende projecten. Wij zijn er van overtuigd dat via die projecten kinderen veel beter betrokken geraken bij datgene wat ze moeten leren. De leerlingen geven zelf aan wat hen interesseert en welk probleem ze graag willen uitpluizen. Ze doen dit door een HOE-vraag te stellen. Die vraag is een uitnodiging om zelf aan de slag te gaan, te onderzoeken, te ontdekken. Onze projectwerking bevordert de mondigheid, de zelfwaardering en de motivatie van de kinderen. Als leerkracht is het de kunst om te kunnen inspelen op wat de leerlingen aanbrengen en dit te kaderen binnen de leerplannen.
In principe wordt er elke namiddag projectmatig gewerkt. Concreet betekent dit dat alle lessen WO, muzische vorming en beweging worden gekaderd binnen het project. Daarnaast worden er zoveel mogelijk linken gelegd naar het taal- en rekenonderwijs.
De leerlingen geven aan wat er bij hen leeft. Ze formuleren het steeds met een HOE-vraag. Er wordt duidelijk afgebakend of we te maken hebben met een belangstelling, een probleem of een goesting. We spreken pas van een project als je rond een echt probleem werkt. Belangstellingen en goestingen komen ook aan bod, maar dan tijdens de kringgesprekken. Nadat de leerlingen ideeën hebben aangebracht, kiezen de kinderen samen het project.
De leerlingen verwoorden samen met de leerkracht wat ze moeten kunnen, kennen en doen aan de hand van de acht intelligenties. Op die manier worden projecten op verschillende manieren beleefd. Via brief, mail of leefgroepenraad worden de ouders op de hoogte gesteld van het project. Op dat moment krijgen ze de kans om te participeren.
De leerlingen voeren de planning uit. Het leren door ervaren staat hier centraal.
Van de kinderen wordt verwacht dat ze een verzorgde projectmap kunnen voorleggen. Alle documenten die tot het project betrekking hebben, komen hierin voor. Zowel hun eigen werk als eventueel het werk van anderen vinden we hierin terug.
Elk project mondt uit in een eindresultaat. De kinderen werken gedurende het hele project naar dat eindresultaat. Als het eindresultaat bereikt is, wordt het voorgesteld aan de ouders, de andere leefgroepen, grootouders,… Juist die voorstelling motiveert de kinderen en verhoogt de betrokkenheid.
ateliers
Het ontdekken van nieuwe technieken, durven experimenteren en proeven van nieuwe dingen, dat is wat we doen tijdens onze atelierwerking. Door zoveel mogelijk leerdomeinen aan bod te laten komen, zorgen we dat er voor elk wat wils is. We organiseren de ateliers één maal per trimester gedurende één woensdagvoormiddag.
Atelierwerk heeft veel voordelen. Leerlingen leren samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden. Dankzij een geslaagde atelierwerking ontstaat er een nieuwe, fijne groepsdynamiek. We zien kinderen ook op sociaal en emotioneel vlak evolueren tijdens de verschillende ateliers. We werken graag samen met ouders en grootouders wat de betrokkenheid vergroot.
Expressieve dansen, volksdansen, multiculturele dansen, …
Knutselen, schilderen, kleien, alle beeldende kunstvormen kunnen aan bod komen.
Moestuin aanleggen, verzorgen dieren, aanbrengen naambordjes op de bomen, aan de slag met kruiden, …
Basketbal, jongleren, parcours, ..
Gedichten, toneel, …
Liedjes zingen, experimenteren met verschillende materialen, muziekinstrumenten maken, …
Naaien, weven, haken, …
Schrijven, lezen, verhalen vertellen, …
We ontdekken de wereld aan de hand van proeven, …
werktijd
Tijdens de werktijd (meestal in de voormiddag) worden er taallessen Nederlands & Frans (vanaf het 4de leerjaar) en wiskunde (volgens IJsbergmethode) gegeven.
Volgende zaken komen aan bod:
De leerkracht begeleidt instructies van nieuwe leerstof.
Individueel zelfstandig werk IZW
Tijdens IZW verwerken de kinderen individueel de leerstof die vooraf al werd aangeboden.
In de lagere graad kennen de kinderen dit als Plannetjesdag.
Kinderen oefenen volop de eerder verworven leerstof in en dat op een speelse manier.
In het hoekenwerk wordt volledig zelfstandig gewerkt aan het memoriseren of verwerken van gekende leerstof en het opzoeken van informatie.
Het hoekenwerk omvat een breed scala aan vaardigheden en omvat alle 8 meervoudige intelligenties van Gardner, kinderen kennen dit als ‘de Slimmekes’
In het hoekenwerk wordt volledig zelfstandig gewerkt aan het memoriseren van leerstof of opzoeken van informatie.
methode
COÖPERATIEF LEREN
In de klas werken we samen en verdelen we het werk. Elke leerling heeft een eigen taakje. Zo zorgt de materiaalbaas voor de pennenbakjes, maakt de stiltekapitein het klasje stil, zorgt de tafelbaas voor nette en ordelijke banken, moedigt de aanmoediger het team aan en helpt de taakkapitein kindjes die iets niet goed begrijpen. Zo werkt de klas samen als een sterk team. Daarnaast geloven we ook dat kinderen leren van elkaar door te werken in coöperatieve groepen.
PLURALISTISCHE SCHOOL
‘t Zandhofje is een pluralistische school. Elke levensbeschouwing geeft kleur aan het leven van een mens en draagt bij tot de rijkdom van onze samenleving. Op onze school bieden we verschillende godsdiensten en levensbeschouwelijke vakken aan. Al die vakken hebben hun eigen karakteristieken, maar beogen allen een menswaardige samenleving op te bouwen waarbij niet de mensen maar de relaties tussen de mensen centraal staan. Tijdens gezamenlijke projecten zullen de kinderen met verschillende levensbeschouwingen elkaar beter leren kennen.
ADI-MODEL
Het ADI-model daagt iedereen uit op zijn niveau. Volgens dit model geeft de leerkracht een korte en duidelijke instructieles die maximaal 20 minuten duurt. Na deze eerste fase volgt een evaluatiemoment en verdeelt de leerkracht de klas in 3 groepen. De eerste groep is de groep leerlingen die extra uitleg nodig heeft. De leerkracht geeft hen apart les. De tweede groep begreep de leerstof, maar heeft iets meer oefeningen nodig. Zij kunnen ook hulp krijgen van een leerling uit de derde groep. Deze laatste groep begreep de les goed en maakt zelfstandig enkele diepgaande oefeningen.